Niedawno wiele instytucji ogłosiło zapowiedź uporządkowania długoterminowych „kont uśpionych” i kont z nadwyżkami zapasów. Eksperci stwierdzili, że rozliczanie przez bank nienormalnych rachunków, takich jak „konta uśpione”, jest konkretnym przejawem aktywnego reagowania na „operacje przechwycenia karty”. Z jednej strony może to poprawić efektywność operacyjną samej instytucji, z drugiej , może pomóc poprawić zgodność i zapobiegać ryzyku nielegalnych nadużyć.
Czy bankowe rozliczenie nieprawidłowych kont wpłynie na prawa użytkowników?
Banki podejmują pewne kroki w celu ochrony praw i interesów użytkowników w procesie rozliczania nieprawidłowych rachunków. W związku z tym eksperci sugerują, że indywidualni użytkownicy powinni również posiadać świadomość inwentaryzacji i świadomość zarządzania ryzykiem, a zbędne konta należy zamykać na czas, aby zmniejszyć ryzyko nielegalnego użytkowania rachunkiem bankowym.
Różne banki mają różne standardy czyszczenia
Najczęstszy zakres likwidacji to karty debetowe, które nie zawierają transakcji dłużej niż trzy lata (w tym trzy lata), saldo konta głównego i subkonta wynosi 0 i nie ma innych powiązanych finansowych. Zgodnie z regulaminem, jeżeli saldo rachunku karty bankowej wynosi 0 przez ponad trzy kolejne lata i nie ma zapisu żadnej transakcji, to znaczy nie nastąpiła wpłata, wypłata lub przelew, rachunki będą objęte zakresem likwidacji. Jednak takie specjalne karty bankowe, jak karty bezpieczeństwa wojskowego, karty ogólne uzbrojonej policji, karty służbowe dla weteranów, karty ubezpieczenia finansowego i społecznego oraz karty funduszu emerytalnego, nie są objęte tym porządkiem.
Ponadto wiele rachunków rozliczeniowych otwieranych przez osoby fizyczne jest również objętych likwidacją przez banki, a standardy każdego banku są różne. Zgodnie z zapowiedziami, pod tą samą nazwą klienta, więcej niż 1 rachunek typu I, więcej niż 5 rachunków typu II lub więcej niż 5 rachunków typu III jest objętych likwidacją. Wynika z tego, że ten sam klient posiadający 100 lub więcej normalnych lub nieaktywnych osobistych rachunków rozliczeniowych w banku, będzie miał ograniczony dostęp do handlu.
Aktywnie reaguj w wypadku zgubienia lub zaginięcia karty.
W ostatnich latach walka z przestępczością stopniowo przenosiła się z działań skazujących za przestępstwo, na monitorowanie i wszczynanie różnych procedur zapobiegania ryzyku przechwytywania kart i rachunków bankowych. Czyny przestępcze, takie jak oszustwa telekomunikacyjne i hazard transgraniczny, są nierozerwalnie związane z przepływem funduszy, w tym system z kontami i płatnościami. Dlatego konta bankowe i połączenia płatnicze stopniowo stały się przedmiotem nadzoru. ”Eksperci branży finansów detalicznych twierdzą, że głównym ryzykiem związanym z niektórymi „uśpionymi kontami” jest to, że można z nich łatwo korzystać nielegalnie i stać się narzędziami do nielegalnych i przestępczych działań, takich jak oszustwa telekomunikacyjne. W szczególności istnieją dwie sytuacje: jedna to użycie aktywne, to znaczy przestępcy specjalizują się w nielegalnych transakcjach kartami bankowymi w formie podrobienia karty; druga to użycie bierne, to znaczy niewykorzystana lub utracona karta bankowa użytkownika indywidualnego wchodzi w posiadanie przestępców.
Niektórzy bankierzy komercyjni potwierdzają, że niektóre osoby mają tysiące kont w jednym banku i rzeczywiście zwiększa się tym samym możliwość wykonywania nielegalnych operacji.
Zgodnie z obwieszczeniem o wzmocnieniu zarządzania płatnościami i rozliczeniami w celu zapobiegania nowym typom nielegalnych przestępstw w sieciach telekomunikacyjnych, ta sama osoba może otworzyć tylko jeden rachunek typu I (bankowy rachunek rozliczeniowy, w tym karta bankowa), w tej samej instytucji, oraz można otworzyć tylko jeden rachunek typu III. W zawiadomieniu wskazano również, że bank powinien uporządkować sytuację, w której ten sam deponent otworzył dużą liczbę rachunków i zażąda od deponenta złożenia wyjaśnień weryfikujących racjonalność otwarcia rachunku. Jeżeli nie można zweryfikować racjonalności otwarcia rachunku, bank kieruje deponenta do anulowania lub połączenia rachunku lub podejmuje środki, takie jak zmniejszenie kategorii rachunku, tak aby deponent mógł skorzystać z mechanizmu klasyfikacji rachunku w celu rozsądnego zdeponowania środków aby chronić bezpieczeństwo funduszy.
Kredyt hipoteczny – czy warto go zaciągać?
Użytkownicy powinni na czas zamykać zbędne konta.
Czy bankowe rozliczenie nieprawidłowych kont wpłynie na prawa użytkowników? W związku z tym że banki kontynuują porządkowanie „uśpionych kont”, dzięki oszczędnościom zasoby finansowe mogą być również wykorzystywane do obsługi prawdziwych klientów. Na większości rachunków, które są w stanie spoczynku, od dawna nie ma transakcji, więc czyszczenie nie będzie miało większego wpływu na klientów, ale bank powinien również odpowiednio wcześnie powiadomić klienta o automatycznym zamknięciu takiego rachunku.
Bank podejmują pewne kroki w celu ochrony praw i interesów użytkowników w procesie rozliczania nieprawidłowych rachunków. Niektóre rachunki „wyczyszczone” przez bank mogą zostać tylko „ograniczone” w funkcjonalności, zamiast bezpośredniego lub trwałego anulowania konta. Na przykład rachunki objęte zakresem likwidacji wymagają od użytkownika posiadania ważnego zaświadczenia na prawdziwe nazwisko i udania się do dowolnego oddziału banku w celu uzasadnionej rejestracji, obniżenia poziomu i usunięcia konta. Banki ograniczą usługi finansowe dla kont, które są przeterminowane i nierozliczone.
Z drugiej strony, niektóre rachunki, które zostały „wyczyszczone” przez bank, można ponownie aktywować. Przykładowo, jeśli rachunki objęte zakresem czyszczenia nadal mają być używane, użytkownik może udać się do oddziału banku, aby w określonym czasie zakończyć procedury aktywacyjne z dowodem osobistym. Jeśli klient nie przyniesie na czas ważnego dowodu osobistego, aby rachunek aktywować, to jeśli nadal chce korzystać z karty, musi udać się do oddziału banku i zapytać, czy można go ponownie aktywować.
Indywidualni użytkownicy powinni ustanowić dwa rodzaje świadomości: jeden to świadomość stanu konta, regularne porządkowanie konta i statusu aktywów pod nazwiskiem osoby oraz stworzenie dobrego nawyku sprawdzania i prowadzenia rachunków; drugi to świadomość kierowania rachunkiem: ustawianie haseł, regularne logowanie do bankowości. Zarządy instytucji finansowych wzmocniły i wymusiły na klientach nowe środki ochronne, a zbędne konta są usuwane na czas, aby zmniejszyć ryzyko wykorzystania przez przestępców.